MOBILE LIBRARY: EXPERIENCE REPORT OF THE READING IS HEALTH PROJECT

Main Article Content

Fernanda Gonçalves de Souza
Ana Paula de Lima Bezerro Correio
Shirlei Moreira da Costa Faria
Camilla Stephane Oliveira Silva
Karla Rona da Silva

Abstract

This article aims to describe the actions developed by students in the Reading is Health Project implemented in a health care unit. Its focus is on the approach to the community, providing them with contact with a diverse literary collection. Associating the pleasure of reading with health care, providing entertainment, encouraging the habit of reading, collaborating with the integration of teaching/research/extension and interdisciplinarity in academia and spreading the humanization process in the Health Campus of a Public University. Reading is an important strategy for training protagonist readers, who through this practice acquire and develop new knowledge and contribute to enhancing their intrinsic well-being. It was evident that a mobile reading post expands access conditions, strengthens the encouragement of reading and exercises the habit of reading among people, contributing to the promotion of health and covering the entirety of individuals.

Article Details

How to Cite
SOUZA, F. G. de; CORREIO, A. P. de L. B.; FARIA, S. M. da C.; SILVA, C. S. O.; SILVA, K. R. da. MOBILE LIBRARY: : EXPERIENCE REPORT OF THE READING IS HEALTH PROJECT. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 5, 2023. DOI: 10.56166/remici.20237.v2n5.9.50. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/137. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Artigos

References

AQUINO, C. A. B.; MARTINS, J. C. O. Ócio, lazer e tempo livre na sociedade do consumo e do trabalho. Revista Subjetividades, v. 7, n. 2, p. 479-500, 2007. Disponível em: https://ojs.unifor.br/rmes/article/view/1595. Acessado em: Dez.2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.055/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação- PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Seção. 1, p. 34. Brasília, DF. 19 de dezembro de 2018.

CORREIA, M. C. B. A observação participante enquanto técnica de investigação. Pensar Enfermagem| Journal of Nursing, v. 13, n. 2, p. 30-36, 2009. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/f14541861a2cca1c427af43686a75e0d/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2030184. Acessado em: Dez. 2022.

DALMORO, M.; VIEIRA, K. M. Dilemas na construção de escalas Tipo Likert: o número de itens e a disposição influenciam nos resultados?. Revista gestão organizacional, v. 6, n. 3, 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2148822/mod_resource/content/1/Dalmoro_Vieira_2013_Dilemas-na-construcao-de-escal_31731.pdf. Acessado em: Dez.2022.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian psychology/Psychologie canadienne, v. 49, n. 1, p. 14, 2008. Disponível em: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0708-5591.49.1.14. Acessado em: Nov.2022.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, v. 11, n. 4, p. 227-268, 2000. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327965pli1104_01. Acessado em: Nov.2022.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, R.; NASCIMENTO, E. F.; ARAÚJO, F. C. Por que os homens buscam menos os serviços de saúde do que as mulheres? As explicações de homens com baixa escolaridade e homens com ensino superior. Cadernos de saúde pública, v. 23, n. 3, p. 565-574, 2007. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/csp/v23n3/15.pdf. Acessado em: Dez.2022.

JESUS, I. P.; SANTOS. R. R.; SOUSA, A. C. M. A biblioteca móvel e o hábito da leitura: estudo de caso do BiblioSESC em Bairros de Salvador. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 22, n. 50, p. 102-113, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/147/14752558009/html/. Acessado em: Nov.2022.

MALACHIAS, I. et al. Plano Diretor de Regionalização da Saúde de Minas Gerais (PDR-MG). Belo Horizonte: Secretaria de Estado de Saúde de Minas Gerais, p. 19, 2011. Disponível em: https://www.novaconcursos.com.br/arquivos-digitais/erratas/15887/20237/plano-diretor-regionalizacao.pdf. Acessado em: Out.2022.

MARINHO, A. A economia das filas no sistema único de saúde (SUS) brasileiro. Brasília: IPEA, Texto para Discussão, vol. 1390. 2009a. Disponível em: https://www.econstor.eu/bitstream/10419/91329/1/604938802.pdf. Acessado em: Nov.2022.

MARTINS, J. B. Observação participante: uma abordagem metodológica para a psicologia escolar. Semina: Ci. Sociais/Humanas, Londrina, v. 17, n. 3, p. 266-273, 1996. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Joao-Martins-21/publication/272653262_Observacao_participante_uma_abordagem_metodologica_para_a_psicologia_escolar/links/56f95c1008ae81582bf43830/Observacao-participante-uma-abordagem-metodologica-para-a-psicologia-escolar.pdf. Acessado em: Dez.2022.

MENDES, L. R.; BROCA, P. V.; FERREIRA, M. A. A leitura mediada como estratégia de cuidado lúdico: contribuição ao campo da enfermagem fundamental. Escola Anna Nery, v. 13, p. 530-536, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/ywYByLVNfmxMtZ7Lc4FKv6M/abstract/?lang=pt. Acessado em: Out.2022.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis – Rio de Janeiro: Editora Vozes Limitadas, 2011.

PIVETTA, H. M. F. et al. Ensino, pesquisa e extensão universitária: em busca de uma integração efetiva. Linhas críticas, p. 377-390, 2010. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-04312010000200011&script=sci_abstract&tlng=en. Acessado em: Out.2022.

REIS, M. K. S. et al. Biblioteca Móvel como momento social de humanização: uma experiência de extensão. In: 25° CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25, 2013, Florianópolis. Anais. Florianópolis: FEBAB, 2013. p. 4290-4300. Disponível em: https://anaiscbbd.emnuvens.com.br/cbbd2019/article/view/1577. Acessado em: Set. 2022.

ROSEMBERG, F. Educação formal, mulher e gênero no Brasil contemporâneo. Revista estudos feministas, v. 9, n. 02, p. 515-540, 2001. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-026x2001000200011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: Set.2022.

SABINO, M. M. C. Importância educacional da leitura e estratégias para a sua promoção. Revista iberoamericana de educación, v. 45, n. 5, p. 1-11, 2008. Disponível em: https://rieoei.org/historico/jano/2398Sabino.pdf. Acessado em: Nov.2022.

SANTOS, M. P. Extensão universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior. Revista Conexão UEPG, v. 8, n. 2, p. 154-163, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5141/514151728002.pdf. Acessado em: Dez.2022.

SILVA, J. A. DISCUTINDO SOBRE LEITURA. fólio-Revista de Letras, v. 3, n. 2, 2011. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/3481. Acessado em: Set.2022.