FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE E ETNOMATEMÁTICA: AS PERCEPÇÕES DOS LICENCIANDOS EM MATEMÁTICA COM JOGOS INDIANOS PARA O DESENVOLVIMENTO DO RACIOCÍNIO LÓGICO

Main Article Content

Valbeane Ferreira dos Santos
Claudia de Oliveira Lozada

Abstract

This article presents the partial results of a course completion work research underway at the Mathematics Institute of the Federal University of Alagoas that addresses the inclusion of Indian games in teaching practices for the development of logical reasoning in Elementary School Mathematics classes. Through qualitative research, two Indian games were applied to a group of Mathematics graduates, followed by a survey of perceptions about the games, their applicability and potential to assist in the development of logical reasoning. The partial results demonstrated that games contribute to the development of logical reasoning, especially in the development of strategies, in addition to promoting intercultural education and valuing Ethnomathematics, highlighting the ways in which different people deal with Mathematics considering their context cultural and traditions.

Article Details

How to Cite
SANTOS, V. F. dos; LOZADA, C. de O. FORMAÇÃO INICIAL DOCENTE E ETNOMATEMÁTICA: AS PERCEPÇÕES DOS LICENCIANDOS EM MATEMÁTICA COM JOGOS INDIANOS PARA O DESENVOLVIMENTO DO RACIOCÍNIO LÓGICO. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 3, n. 17, 2024. DOI: 10.56166/remici.v3n17111124. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/247. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biographies

Valbeane Ferreira dos Santos, UFAL

Licencianda em Matemática (Universidade Federal de Alagoas)

Claudia de Oliveira Lozada, USP

Doutora em Educação (USP), Docente do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Alagoas.

References

ALMEIDA, G. C.; BARGUIL, P. M. O conhecimento lógico-matemático e a Educação Infantil. In: ANDRADE, F. A. et al. (Orgs.). Caminhos da educação: questões, debates e experiências. Curitiba: CRV, 2016. p. 201-208.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC, 2006.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a formação inicial de professores para a educação básica. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acessado em: Jul. 2023.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. 1999. 209 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 1999.

CAMPAGNE, F. Le jouet, l’enfante, l’éducateur: roles de l’objet dans le développement de l’enfant et le travail pédagogique. Paris: Privat, 1989.

CANDAU, V. M. Interculturalidade e educação escolar. In: CANDAU, V. M. (Org.). Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000.

CHRISTIE, J. Psychological research on play. In: CHRISTIE, J. (Ed.). Play and early literacy development. Albany, NY: State University of New York Press, 1991. p. 27-43.

COELHO, R. Índia se torna nação mais populosa do planeta ao mesmo tempo que experimenta boa fase na economia. Jornal da UNESP, 2023. Disponível em:https://jornal.unesp.br/2023/05/08/india-se-torna-nacao-mais-populosa-do-planeta-ao-mesmo-tempo-que-experimenta-boa-fase-na-economia/. Acessado em: Ago. 2023.

D´AMBROSIO, U. O Programa Etnomatemática: uma síntese. Acta Scientiae, v. 10, n.1, p. 7 – 16, jan./jun. 2008.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 1971.

KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. 2ed. São Paulo: Pioneira, 1998.

KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2001.

LOZADA, C. O.; MOTA. F. M.; VIANA, S. L. S. Desenvolvendo o pensamento matemático no 6º ano do fundamental: a utilização de jogos indianos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DE ALAGOAS, 10., 2023, Maceió. Anais... Maceió: UFAL, 2023.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

SILVA, S. O. A. Relação entre o raciocínio lógico e o raciocínio matemático. 2017. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

SITE BLOG FILMING INDO. India: home to several sports that failed to pass the testo f time. N.d. Disponível em: https://www.filmingindo.com/blog-post/india-home-to-several-sports-that-failed-to-pass-the-test-of-time/. Acessado em: Set. 2023.

SITE FIRSTCRY. Navakankari. N.d. Disponível em: https://www.firstcry.com/crafts-and-culture/crafts-and-culture-tgoi-char-par-yellow/9582648/product-detail. Acessado em: Set. 2023.

SITE FLIPKART. Folktales craft and culture traditional game of India: Chowka Bara for kids. N.d. Disponível em: https://www.flipkart.com/folktales-craft-culture-traditional-game-india-chowka-bara-kids-age-6y-1-cm-strategy-war-games-board/p/itm0d1139ca7543d. Acessado em: Set. 2023.

SITE INDIC. Navakankari board games. N.d. Disponível em: https://www.indicinspirations.com/products/navkankari-board-game. Acessado em: Set. 2023.

SITE LASAHA. Chowka bara. N.d. Disponível em: https://www.lasaha.com/products/chowka-bhara-5-house/539262000000013502. Acessado em: Set. 2023.

SITE TRENDIA. Daadi game: Navakankari. N.d. Disponível em: https://trendia.co/en-au/products/daadi-game-navakankari-nine-mens-morris-board-game. Acessado em: Set. 2023.

SITE TRANSUM. Chowka bara. N.d. Disponível em: https://www.transum.org/Software/Fun_Maths/Games/Unknown.asp. Acessado em: Set. 2023.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.