A PRÁTICA DOCENTE JURÍDICA ATRAVÉS DA UTILIZAÇÃO DE METODOLOGIAS ATIVAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA

Main Article Content

Marcela Simões Silva
Marina Nogueira Madruga

Abstract

This experience report aims to present the use of active methodologies in legal teaching practices as enhancing tools in the teaching-learning process. The specific objectives include: a) Analyze the potential and challenges in using active methodologies as teaching proposals in the undergraduate Law curriculum; b) Investigate the benefits of using playful and gamification practices in the teaching-learning process and c) Discuss which paradigms need to be broken by us teachers in order to reinvent ourselves in the classroom. The research proposal is in the initial phase of annotating experience reports and theoretical deepening. The methodology to be used will be qualitative in nature, based on reports of experiences from Law course teachers. The theoretical framework prioritizes three categories: teaching-learning, active methodologies and the role of the teacher. As first analyses, we highlight the importance of using playful games, gamification and project-based learning for meaningful learning, engagement, preparation for solving real cases, developing confidence in the student and developing skills: critical thinking, problem solving, decision making, effective communication and teamwork, all essential for students and bachelors in Law. The contributory perspective of the experience report is the argument about the reframing of education in the legal sphere.

Article Details

How to Cite
SILVA, M. S.; MADRUGA, M. N. A PRÁTICA DOCENTE JURÍDICA ATRAVÉS DA UTILIZAÇÃO DE METODOLOGIAS ATIVAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA . Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11467. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/278. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ALVES, F. Gamification: como criar experiências de aprendizagem engajadoras - um guia complete do conceito à prática – 2ª ed. São Paulo: DVS Editora, 2015.

DEBALD, B. Metodologias ativas no Ensino Superior: o protagonismo do Aluno. Organizador, Blasius Debald – Porto Alegre: Penso, 2020.

FEFERBAUM, M. Metodologias ativas em direito: guia prático para o ensino jurídico participativo e inovador. São Paulo: Atlas, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, N. Indagações sobre currículo. In: BEAUCHAMO, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (orgs.). Currículo, conhecimento e cultura. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

MORAN, J., Metodologias ativas para uma educaçãioo inovadora: uma aborgadem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

RANGHETTI, D. Relação pedagógica. In: FAZENDA, I. C. A (org.).; GODOY, H. P. Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo: Cortez Editora, 2014.

SOARES, C. Metodologias ativas: uma nova experiência de aprendizagem. Cortez, 2021.