Scientific divulgation in Developmental Psychology and Health: Contributions of the Psicossocialização Extension Project

Main Article Content

Bruna Emyle Silva Alves
Maria Vitória Ferreira Fernandes Freitas
Fernanda Medeiros Barbosa
Corina Elizabeth Satler

Abstract

Contemporary society needs social inclusion with regard to access to scientific information, including specialized subjects, such as those related to health and in particular developmental psychology, since such content enables the understanding of behavioral and psychic phenomena and also of relationships between human beings and their development contexts. From this perspective, the objective of this work was to describe the experience of disseminating scientific information through data obtained on the Instagram platform of the Psicossocialização Extension Project, through the tabulation of views on the Spotify platform, reproductions on the Youtube platform and downloads of materials through response from Google form produced and offered free of charge in the project. The analysis was carried out from January 2022 to April 2023. In general, the results showed that the presentation of easy-to-understand material with an attractive design, together with the presentation and visibility of extension workers, directly reflected in the growth of access and interest of the community in the content produced.

Article Details

How to Cite
SILVA ALVES, B. E.; FERREIRA FERNANDES FREITAS, M. V.; MEDEIROS BARBOSA, F. .; SATLER, C. E. Scientific divulgation in Developmental Psychology and Health: Contributions of the Psicossocialização Extension Project. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 3, n. 15, 2024. DOI: 10.56166/remici.d2v3n1514724. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/319. Acesso em: 23 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ASTRANA, I. A.; DENARDIN, C. C.; BOLDORI, J. R. Divulgação científica: utilização do Instagram como uma ferramenta científica. In: CONGRESSO NACIONAL DA EDUCAÇÃO, VII, 2020. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão. Localidade: Realize Eventos Científicos e Editora, 2022. [S. l.], v. 3, n. 14. Disponível em: https://editorarealize.com.br/edicao/detalhes/anais-vii-conedu---edicao-online. Acessado em: Nov. 2023.

BRIGHENTI, A. Visibility in Social Theoryand Social Research. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação e Informação, São Paulo, v. 15, n. 1 esp, p. 1–12, dez. 2010. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6585. Acessado em: Nov. 2023.

BUENO, W. da C. B. Jornalismo cientifico: revisitando o conceito. In: VICTOR, C.; CALDAS, G.; BORTOLIERO, S. (Org.). Jornalismo científico e desenvolvimento sustentável. São Paulo: All Print, 2009. p. 157-78.

CARVALHO, J. P. R. et al. Divulgação científica em saúde: contribuições para a formação acadêmica e letramento científico. In: CASTRO, L. H. A.; MORETO, F. V. de C.; PEREIRA, T. T. (Org.). Política, planejamento e gestão em saúde 9. Ponta Grossa: Atena, 2020. p. 19-31. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344049153_DIVULGACAO_CIENTIFICA_EM_SAUDE_CONTRIBUICOES_PARA_A_FORMACAO_ACADEMICA_E_LETRAMENTO_CIENTIFICO. Acessado em: Nov. 2023.

DIAS, C.; COUTO, O. F. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 11, n. 3, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ld/a/b7JNN6VHZd6ttMwTw85PwCQ/abstract/?lang=pt. Acessado em: Nov. 2023.

GASPAR, J. A.; SOPELETE, M. C. Divulgação científica em saúde e inclusão: campo de atuação docente e discente. Revista Encontro de Pesquisa em Educação, Uberaba, v. 1, n. 1, p. 76-87, 2013. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/anais/article/view/700. Acessado em: Nov. 2023.

INSTAGRAM. Sobre os insights do Instagram. 2023. Disponível em: https://help.instagram.com/788388387972460/?helpref=uf_share. Acessado em: Maio. 2023.

MONTORO, T. Retratos da comunicação em saúde: desafios e perspectivas. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 12, n. 25, p. 445–448, jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/hNG5BPgfHZgCTZhvqgNjSBs/. Acessado em: Nov. 2023.

MOREIRA, I. C. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no brasil. Inclusão Social, v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/100513. Acessado em: Nov. 2023.

MOSCHETTA, P. H.; VIEIRA, J. Música na era do streaming: curadoria e descoberta musical no Spotify. Sociologias, v. 20, n. 49, p. 258–292, dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/81086. Acessado em: Nov. 2023.

NAGUMO, E. et al. Educação e desinformação: Letramento midiático, Ciência e Diálogo. ETD Educação Temática Digital, v. 24, n. 1, p. 220–237, 1 jan. 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665292. Acessado em: Nov. 2023.

PAPALIA, D. E.; MARTORELL, G. Desenvolvimento Humano. 14° Ed. Porto Alegre: Artmed, 2022.

SERRANO, R. M. S. M. Conceitos de extensão universitária: um diálogo com Paulo Freire. Grupo de Pesquisa em Extensão Popular, v. 13, n. 8, p. 01-15, 2013. Disponível em: https://issuu.com/praticasintegraisnutricao/docs/conceitos_de_extens__o_universit__r#google_vignette. Acessado em: Nov. 2023.

TIC DOMICÍLIOS. Resumo executivo: Pesquisa TIC Domicílios 2021. 2022. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/domicilios/publicacoes/. Acesso em: 18 abr. 2023.

VILAÇA, M. L. C.; ARAUJO, E. V. F. Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Rio de Janeiro: UNIGRANRIO, 2016.

WORLD Health Organization no Instagram. Disponível em: https://www.instagram.com/who/. Acessado em: Nov. 2023.