Contributions of a game in learning function in second grade
Main Article Content
Abstract
This article analyzes the development of a pedagogical game, is a teaching tool that contributes to student learning through peer interaction. The use of games provides a greater interest in the content presented and can represent a significant learning context for Mathematics. In view of the need to work on the learning difficulties of quadratic functional equations with High School students, the main question of the current research was: How can a quadratic function game contribute to the learning of second-degree function content? Thus, the general objective was to analyze the contribution of a quadratic function game in the learning of second-degree polynomial functions. For this purpose, the following specific objectives were listed: to develop and work on a pedagogical game on the content of quadratic function, with students from a first year of High School, of night shift. The research is qualitative and as data collection method were questionnaires, group work, notes on the evolution of learning and construction of second-degree polynomial functions knowledge by the participants were used, with the supervision of the class teacher, researcher of this work. Sixteen students of the first year of high school, of night shift, participated in the research, during classes in the second quarter of 2022. The research focused on the interaction and collaboration of peers to solve the group game, and based on observed data, through notes, recordings, filming, and interactions, four dimensions were organized for the analysis of the research, interpreted in the light of the theoretical framework. In summary, this work contributed to learning the second-degree function, by allowing interaction, formation of collaborative and supportive attitudes among students, in addition to providing a pleasant and conducive environment for learning mathematics.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BONJORNO, J. R.; GIOVANNI Jr., J. R.; SOUZA, P. R. C. de. Câmera Matemática: Funções e Progressões - Ensino Médio. 1ª ed. São Paulo. FTD, 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017, pp.42, 471,513-520.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 2000, p. 32.
BURIASCO, R. L. C. Avaliação em Matemática: Um estudo das respostas de alunos e professors. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista – UNESP. Marília, 1999, p. 97.
DANTE, L. R. Matemática: Contexto & Aplicações - Ensino médio. São Paulo: Ática, 2022. v. 1.
DINIZ, M. I.; CÂNDIDO, P.; SMOLE, K. S. Cadernos do Mathema: Jogos de Matemática - De 1a a 5a ano. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 11.
DUARTE, E. G. Análise do desenvolvimento de um jogo da função quadrática como contribuição para a aprendizagem das funções do segundo grau. 2023. 104 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2023.
ENTREVISTADOS. Alunos, A 4, A 6, A 10, A 12 e A 15 e grupos. As percepções dos grupos sobre a contribuição do jogo da função. Londrina – PR. 29 de Junho de 2022.
GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000.224 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2000, p. 32.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas. 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acessado em: Fev. 2022.
PONTE, J. P. et al. Investigando as aulas dematemática. In: VYGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução de Paulo Bezerra - São Paulo: Martins Fontes, 2011. p. 69 – 88.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de matemática do 6° ao 9° ano. Cadernos do Mathema. Porto Alegre: Artmed 2007, p.11.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes,1991, p. 97.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento aprendizagem. Tradução de Maria da Pena Villalobos. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010.