“Green Slogans and Gray Behaviors” A Coined Expression Beyond Greenwashing in the Context of ESG and Sustainability
Main Article Content
Abstract
This article investigates the discrepancy between companies' sustainability communication and their actual practices, introducing the expression "Green Slogans and Gray Behaviors." Coined by the authors, this expression goes beyond Greenwashing by capturing the complexity of corporate actions that oscillate between idealized statements and real behaviors. The research includes a qualitative theoretical review on Greenwashing, ESG, and sustainability, as well as the analysis of real company cases. The results highlight the need for a genuine commitment to sustainability, emphasizing the importance of transparency and authenticity in business practices. The critical analysis of corporate strategies from this new perspective allows for a more accurate assessment of organizations' commitment to sustainability.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BECKER-OLSEN, K.; POTUCEK, S. Greenwashing. In: BECKER-OLSEN, K.; POTUCEK, S. Encyclopedia of Corporate Social Responsibility. 2013. p. 1318-1323. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-642-28036-8_104. Acessado em: Maio. 2024.
BRITO, A. C. F. de M.; DIAS, S. L. F. G.; ZARO, E. S. Relatório corporativo socioambiental e greenwashing: análise de uma empresa mineradora brasileira. Cadernos Ebape. BR, v. 20, p. 234-246, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/Lw3bTd37fT97VmyNS3d8BRQ/. Acessado em: Maio. 2024.
DELMAS, M. A.; BURBANO, V. C. The drivers of greenwashing. California Management Review, v. 54, n. 1, p. 64-87, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/22813350-5_The_Drivers_of_Greenwashing. Acessado em: Maio. 2024.
FRANCO, A. G.; BATISTA, M. M. Entre “Slogans Verdes” e “Comportamentos Cinzentos”: Explorando a Dicotomia Entre as Práticas de Esg e as Realidades Operacionais. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, v. 3, n. 14, 2024a. Disponível em: https://remici.com.br/index.php/revista/article/view/344. Acessado em: Maio. 2024.
FRANCO, A. G.; BATISTA, M. M. ESG e veganismo: integração das práticas sustentáveis à cadeia produtiva. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 09, Ed. 05, Vol. 01, pp. 96-109. Maio de 2024b. ISSN: 2448-0959. Acessado em: https://www.nucleodoconhe-cimento.com.br/meio-ambiente/esg-e-veganismo. Acessado em: Maio. 2024.
GARCIA, A. et al. Relatório corporativo socioambiental e greenwashing: análise de uma empresa mineradora brasileira. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/Lw3bTd37fT97Vm-yNS3d8BRQ/. Acessado em: Maio. 2024.
GATTI, L.; SEELE, P.; RADEMACHER, L. Grey zone in – greenwash out. A review of greenwashing research and implications for the voluntary-mandatory transition of CSR. International Journal of Corporate Social Responsibility, v. 4, n. 1, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://jcsr.springeropen.com/articles/10.1186/s40991-019-0044-9. Acessado em: Maio 2024.
MUNAIER, C. G. e S.; ROCHA, R.; PORTES, J. H. Morally transgressive companies and sustainable guidelines: seeking redemption or abusing trust?. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/Lw3bTd37fT97VmyNS3d8BRQ/. Acessado em: Maio. 2024.
ORANGE, E.; COHEN, A. M. From eco-friendly to eco-intelligent. The Futurist, v. 44, n. 5, p. 28, 2010. Disponível em: https://www.proquest.com/docview/736165378. Acessado em: Maio. 2024.
XAVIER, R. N.; CHICONATTO, P. O rumo do marketing verde nas organizações: conceito, oportunidades e limitações. Revista Capital Científico-Eletrônica (RCCҽ)-ISSN 2177-4153, v. 12, n. 1, p. 133-147, 2014. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcien-tifico/article/view/1381. Acessado em: Maio. 2024.