O USO ROLE PLAYING GAME (RPG) PARA O LETRAMENTO BILÍNGUE DOS SURDOS: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA
Main Article Content
Abstract
Abstract: This article presents a systematic review on the use of the Role Playing Game (RPG) for bilingual literacy among Deaf students, with the aim of finding similar research on how the RPG game was mediated through literacy practices in Brazilian Sign Language (Libras) and Portuguese. The discussions that run through the research are premised on the learning of deaf students, based on the relationship between discourse and cognition and bilingual literacy. Therefore, this study was fundamental for the development of future research into the potential of role-playing games applied in different contexts for the bilingual literacy of Deaf people.
Keywords: Role Playing Game; Deaf; Literacy; Libras; Portuguese Language.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BRASIL. Decreto n.º 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n.º 10.436, de 24 de abril de 2002 e o artigo 18 da Lei n.º 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais–LIBRAS e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília–DF, 22 dez. 2005.
BRASIL. Lei n.º 14.191 de 3 de agosto de 2021. Altera a Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/20-21/Lei/L14191.htm#art1. Acessado em: Jun. 2024.
BRITO, L. F. Integração social e educação de surdos. Rio de Janeiro: Babel, 1993.
BITTENCOURT, J. R.; GIRAFFA, L. M. Modelando Ambientes de Aprendizagem Virtuais utilizando Role-Playing Games. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2003, Rio de Janeiro. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2003. p. 683-692. Disponível em: http://www.nce.ufrj.br/sbie2003/publicacoes/paper71.pdf. Acessado em: Jun. 2024.
CHAVES, H. V.; MAIA FILHO, O. N.; MELO, A. S. E. Lewin e a pesquisa-ação: gênese, aplicação e finalidade. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 153-159, jan.-abr. 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1984-0292/1162. Acessado em: Jun. 2024.
GALVÃO, L. F. O.; GARCÍA, L. S.; FELIPE, T. A. Concepção de Jogos Educativos para Crianças Surdas Baseados na Educação Infantil Bilíngue: Um estudo de caso de avaliação da metodologia CAJEDUS. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 9., 2020, Rio de Janeiro. Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020). Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 592. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/12815/12669. Acessado em: Jun. 2024.
JACKSON, S. GURPS: Generic universal role-playing system: modulo básico. São Paulo: Devir, 1994.
MARCATO, A. Educação. 2022. Disponível em: http://www.alfmarc.psc.br. Acessado em: Set. 2024.
PRENSKY, M. Digital Game-Based Learning. McGraw-Hill, 2001.
PRISMA. Transparent Reporting of Systematic Reviews and Meta-Analyses. 2020. Disponível em: https://www.prisma-statement.org/. Acessado em: Maio. 2024.
ROEVER, L. Compreendendo os estudos de revisão sistemática. 2017. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/11/875614/152_127-130.pdf. Acessado em: Jul. 2024.
STAROSKY, P.; PEREIRA, M. G. D. O role-playing game como proposta pedagógica de co-construção de histórias no contexto da surdez. 2011. 15. Tese de Doutorado. (Programa de pós-graduação em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.