CLAP AND THE IMPROVEMENT OF TEACHING PRACTICE IN THE IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM

Main Article Content

Francisco José Costa dos Santos

Abstract

This article discusses the UFRN extension project, called Language Course in Support of Teachers - CLAP - as a space for improvement, in the continuing qualification modality for English Language teachers from public education schools. The bibliographic selection is based on authors such as Moita Lopes (2009), Leffa (2007), Costa dos Santos (2006) among others. It uses the experience report genre as a methodological strategy and discusses advances and implications for the initial and continuing qualification of English language teachers through CLAP to conclude that such experiences are beneficial for a more equalized teaching of English in public schools of Rio Grande do Norte.

Article Details

How to Cite
SANTOS, F. J. C. dos. CLAP AND THE IMPROVEMENT OF TEACHING PRACTICE IN THE IN THE ENGLISH LANGUAGE CLASSROOM. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 1, n. 1, p. 1–12, 2022. DOI: 10.56166/remici.2022.2.n1v1.4.3. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/10. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigo temático

References

BRITO, R. M, SCHIMITZ, J. R. Ensino-aprendizagem das quatro habilidades linguísticas na escola pública: uma meta alcançada? In: LIMA, D,C ( ORG) Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa: Conversa com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial,2009.p.13-20.

COSTA DOS SANTOS. Francisco José. Letras Plurais: Língua, Ensino e Discurso. CBJE. Rio de Janeiro – RJ. 2006.

DELGADO, Heloísa Orsi Kock. O ensino da cultura como propulsor da abertura de possibilidades na aprendizagem de língua estrangeira. In: Sarmento, Simone; MULLER, Vera (orgs). O ensino do inglês como língua estrangeira: estudos e reflexões. P. 229 – 239. Porto Alegre: APIRS, 2004.

FALSARELLA, A. M. Formação continuada e prática de sala de aula: os efeitos da formação continuada na atuação do professor. Campinas: Associados, 2004

KENSKI, V.M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LEFFA, Vilson J. Pra que estudar inglês, profe? Autoexclusão em língua-estrangeira. Claritas, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 47-65, maio 2007.

MOITA LOPES, L. P. Oficina de Linguística Aplicada: A natureza social e educacional dos processos de ensino/ aprendizagem de línguas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1996.

NORTON, B.; TOOHEY, K. Changing perspectives on good language learners. TESOL Quarterly, Vol. 35, No. 2., 2001, pp. 307-322.

PAIVA, V.L.M.O. Avaliação das condições de oferta dos cursos de Letras. In: GIMENEZ, T. (Org.). Ensinando e aprendendo inglês na universidade: Formação de professores em tempos de mudança. Londrina, ABRAPUI, 2003b. p. 43-55.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Tradução de Patrícia Cretone Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SARMENTO, S. Aspectos culturais presentes no ensino da língua inglesa. In: Sarmento, S.; MULLER, V.(orgs). O ensino do inglês como língua estrangeira: estudos e reflexões. P. 241 – 266. Porto Alegre: APIRS, 2004.

SOUZA, S. A. F. Internet & Ensino de Línguas. Valer. Manaus, 2000.