ALFABETIZAÇÃO MATEMÁTICA NA PERSPECTIVA DOS GÊNEROS TEXTUAIS

Main Article Content

Amanda das Mercês Oliveira Flor
Fabio Colins

Abstract

This article aims to investigate to understand in what terms the textbooks of the early years of Elementary School are proposing mathematical literacy activities from the textual genre. For this, we started with the following concerns: But how are the first cycle textbooks used by literacy teachers addressing mathematical literacy? How are mathematical literacy activities proposed from the perspective of textual genres? Thus, for the development of the research, mathematical literacy books of the first three years of schooling adopted by teachers of the municipal teaching network of Castanhal-PA for the 2019-2021 period were selected. Thus, the selection took place based on criteria, for example, approval of the National Textbook Plan (PNLD), bringing proposals for mathematical literacy from the perspective of textual genres and addressing the interdisciplinary perspective in mathematics teaching. However, the analysis of activities is not intended to point out errors about what mathematical literacy is from the perspective of textual genres, but rather to emphasize proposals that include both areas of knowledge (mother tongue and mathematical language).


Key-words: Mathematics Literacy, Textual Genres, Elementary School.

Article Details

How to Cite
FLOR, A. das M. O.; COLINS, F. ALFABETIZAÇÃO MATEMÁTICA NA PERSPECTIVA DOS GÊNEROS TEXTUAIS. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 4, 2023. DOI: 10.56166/remici.2023.6.v2n43.35. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/106. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ANDRADE, M. C. G. As inter-relações entre iniciação matemática e alfabetização. In: LOPES, C. E. (org.). Escrituras e Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 76, 2016.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: SEB/MEC, 1997.

BRASIL. Guia de Livros Didáticos de Matemática: Plano Nacional do Livro Didático. Brasília: SEB/MEC, 2007.

COLINS, F. Saberes docentes na/da formação continuada de professores que ensinam matemática no ciclo de alfabetização. 2015. 175 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas). Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém, 2015. Disponível em: https://www.ppgecm.propesp.ufpa.br/index.php/br/teses-e-dissertacoes/dissertacoes/184-dissertacoes-2015. Acessado em: jul. 2022.

COLINS, F.; MACHADO JÚNIOR, A. G.; GONÇALVES, T. O. Alfabetização matemática e literatura infantil: possibilidades para uma prática pedagógica integrada. Revista Amazônia de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v. 13 n. 25, p. 75-84, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/3721. Acessado em: out. 2022.

DANYLUK, O. S. Alfabetização Matemática: As primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: EDUPF, 2015.

FONSECA, M. da C. R. F. (org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004.

FONSECA, M. da C. R. F. Alfabetização Matemática. In: BRASIL. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: caderno de apresentação. Brasília. SEB/MEC, 2014.

KAMII, C. A criança e o número: implicações da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. 20. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.

LOPES, C. E. (org.). Escrituras e Leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOUZA, K. do N. V. de. Alfabetização matemática: considerações sobre a teoria e a prática. Revista da Unesp, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 25-41, abr. 2010. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/ric/article/view/273. Acessado em: out. 2022.

TADHEI, J. L. de M. et al. Alfabetização Matemática: 1º, 2º e 3º anos. São Paulo: Globo, 2019.