THE ROLE OF CRITICAL POSITIONING IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING A BRIEF PORTRAIT OF THE CLAP 2021 BASIC COURSE
Main Article Content
Abstract
This article aims to present some experiences lived during the implementation of the English language course of the Basic level of the Teacher Support Language Course (CLAP) project of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN) from June to October 2021. Also in the remote teaching modality, we propose to offer an English language training and learning space for public school teachers, developing approaches that seek to promote the critical positioning of students as a way to interact with the knowledge generated during the classes. Throughout this paper, we present some considerations about this process, weaving elaborations about how critical reflections played a role in teaching-learning for this group of students and in which ways this could be evidenced, bringing up relevant issues particularly in the scope of remote teaching, such as students' greater autonomy and their empowerment in terms of appropriation of the means involved in their own training
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
CANAN, A. G.; PAIVA, V. S. Avaliação de língua inglesa na sala de aula: uma construção coletiva. Natal: EDUFRN, 2016.
COSTA, E. R. P. Tecnologias a serviço do ensino possível. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 61-78. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
FRANÇA, H. A. N. Relações de ensino-aprendizagem em língua inglesa antes, durante e depois da pandemia: tempos de crise, rupturas e reconstruções. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 78-96. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
FRANÇA, H. A. N. Ensino remoto de língua inglesa no ensino básico: reflexões sobre um estágio pandêmico. In: CONTIERO, L.; GALDINO, F. C.; LIMA, B. F.; FRANÇA, H. A. N.; FALCÃO, C. A. (Orgs.). Formando professores de línguas estrangeiras e sobrevivendo a uma pandemia. p. 40-55. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2021.
GALDINO, F. C. Ensino de língua inglesa por meio da mediação tecnológica na rede pública estadual de ensino básica do RN: um relato de experiência. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 121-131. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
LIMA, B. F. O ensino de línguas e a Internet: contextos e conceitos. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 112-121. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
LIMA, J. A.; TEIXEIRA, A. B. Formação docente e ensino de língua inglesa em contexto de pandemia. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 96-112. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MÓR, W. M. (Orgs.). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de Palavra, 2018.
RODRIGUES, M. V. P. Pedagogia 2.0: por uma incorporação inteligente dos softwares sociais e da web 2.0 no contexto do ensino-aprendizagem. In: CONTIERO, L.; LIMA, B. F.; GALDINO, F. C. (Orgs.). Formação docente inicial e ensino de língua inglesa em tempos de pandemia. p. 45-61. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2020.
TENG, M. F. Autonomy, Agency, and Identity in Teaching and Learning English as a Foreign Language. Singapore: Springer, 2019.
ZENG, S. English Learning in the Digital Age: Agency, Technology and Context. Singapore: Springer, 2018.