METODOLOGIAS ATIVAS: APRENDIZAGENS DIGITAIS EM TEMPOS DE PANDEMIA
Main Article Content
Abstract
This text aims to present the learning, analysis and reflections that we observed in an Online Continuous Training on Active Methodologies offered by the Center for Training and Updating of Basic Education Professionals - Cefapro de Sinop in June of two thousand and twenty, in order to foster studies on these methodologies and provide access to knowledge. We discuss from the perspective of applying active methodologies in high school. To carry out this course, we used the Jetsi Meet program and as the theoretical basis of the text, we based on the theoretical and methodological foundations of the Case Study. We analyzed some Active Methodologies linked to the digital technologies we studied and reflected on and the possibilities of using them to develop classes with our post-pandemic students or even during this moment. This research highlights the real needs of education professionals to know the Active Methodologies, reflect on them and apply them in their teaching practices. We are apprentices of new formats of education and we are also proponents of these new ways of teaching and learning and, for this reason, the Continuing Education of Education Professionals has always been and continues to be essential.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf>. Acesso em: 23 mar. 2023.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em educação. 6. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas/SP: Mercado das Letras, 2004.
FAGUNDES, L. da C. Aprendizes do futuro: as inovações começaram! MEC: Sec. EAD, 1999. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me003153.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2023.
GOMES, P. de T.; POZZEBON, P. M. G. Técnicas de dinâmicas de grupo. In: CARVALHO, M. C. M. de. (org.). Construindo o saber. Metodologia científica/Fundamentos e técnicas. 4. ed. rev. e ampl. Campinas/SP: Papirus, 1994. p. 129-135.
MÃO NA MASSA. Disponível em: <https://maonamassa.porvir.org/>. Acesso em: 21 mar. 2023.
NOFFS, N. de A.; SANTOS, S. da S. O desenvolvimento das metodologias ativas na educação básica e os paradigmas pedagógicos educacionais. Revista e-Curriculum. São Paulo, v.17, n.3, out./dez. 2019, p. 1837-1854. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1837-1854>. Acesso em: 20 mar. 2023.
PRAZERES, I. M. S.; OLIVEIRA, C. A. de. Gamificação na Educação Básica Pública: possibilidades de aplicação. 9º SIMEDUC - Simpósio Internacional de Educação e Comunicação, 2018. Disponível em: <http://www.aprendizagemconectada.mt.gov.br/orientacoes-aos-professores>. Acesso em: 30 mar. 2023.
SANTOS, G. dos; HORSTH, H. B. de O. Metodologias ativas e sua relação com o ambiente facilitador de aprendizagens. Mato Grosso: SEDUC, 2019.
SOUZA, S. C. de; DOURADO L. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, Ano 31, vol. 5, 2015. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.phd/HOLOS/article/view/2880/1143>. Acesso em: 15 mar. 2023.
TRINDADE, R.; COSME, A. Escola, educação e aprendizagem: desafios e respostas pedagógicas. Rio de Janeiro: Walk, 2010.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação – o positivismo; a fenomenologia; o marxismo. São Paulo: Atlas, 1994.
WETH, O.; SILVA, A. P. de P.; ARAÚJO, R. de A. Formação de educadores: uma discussão sobre os projetos de aprendizagem mediados pelas tecnologias. In: SILVA, A. P. de P.; CICHELERO, M.; WETH, O. (org.). Formação de educadores: uma vivência com projetos de aprendizagem mediados pelas tecnologias. Cáceres: Unemat, 2012. p. 13-34.