LITERACY AND LITERACY IN THE 21st CENTURY: CHALLENGES AND POSSIBILITIES CHALLENGES AND POSSIBILITIES
Main Article Content
Abstract
Discussions related to literacy are constant and one of the aspects of these reflections has been thinking about the relationships between “Literacy”, “Literacy” and the media. This article is the result of a course completion work and has the general objective of analyzing the challenges and possibilities generated by the digital age for the literacy and literacy process. The specific objectives are expected to: a) reflect on the impacts of the digital age on education; b) understand the challenges generated for literacy and literacy; c) highlight the possibilities generated for literacy and literacy with the use of technology. As a methodology, this study used a qualitative, bibliographical approach and collected data in articles and books on literacy and literacy, in addition to research already published between the years 2010 and 2020. We were able to conclude that literacy and literacy in the digital age offer challenges for teachers, both in teaching and in learning, in addition to providing opportunities for students and teachers to learn new skills and abilities. Through technology, professors and students experience new ways of learning and teaching in the current context, which are essential for inclusion in a society in the age of multiliteracy languages.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico. 8 ed. São Paulo: Atlas, 2007.
ANJOS, C. I.; PEREIRA, F. H. Educação Infantil em tempos de Pandemia: outros desafios para os direitos, as políticas e as pedagogias das infâncias. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, Dossiê Especial: Educação Infantil em Tempos de Pandemia, p. 3-20, Jan./ 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79179/45389. Acessado em: Mai, 2023.
BATES, A. W. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
BELLONI, M. L. Escola e Mídias: cenários de mudança. In: BELLONI, M. L. Crianças e mídias no Brasil: cenários de mudança. Campinas: Papirus, p. 321-327.
BRUEL, G. J. Transformação Digital: Como as novas tecnologias vão mudar a forma como aprendemos. 2018. Disponível em: https://transformacaodigital.com/transformacao-digital-na-educacao/. Acessado em: Mai, 2023.
BUCKINGHAM, D. Crescer na Era das Mídias Eletrônicas. Trad. Gilka Girardello e Isabel Orofino. Rio de Janeiro: Loyola, 2007.
BUZATO, M. E. K. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, v. 25, n. 1, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/delta/v25n1/a01v25n1.pdf. Acessado em: Mai.2023.
CALDAS, G. Mídia, escola e leitura crítica do mundo. Educação e sociedade. Campinas, v.27, n. 94, p. 117-130, Jan./ Abr. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a06v27n94.pdf. Acessado em: Mai, 2023.
CARVALHO, I. L. P. Alfabetização e letramento: caminhos de conhecimento. 2016. 22 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia), Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Nova Cruz, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/41885/2/TCC%20IVANA%20-%20FINAL%20PDF.pdf. Acessado em: Mai, 2023.
CASTELLS, M. A era da informação: economia, sociedade e cultura. v.1, 8ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
DE ARAUJO, E. V. F. Letramento em contexto digital: diferentes práticas de leitura e escrita. In: Anais do XV Congresso Nacional de Linguística e Filologia, n.5, 2011, Rio de Janeiro. Cadernos do CNLF, Rio de Janeiro: CiFEFiL, 2011, p. 640-646. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xv_cnlf/tomo_1/56.pdf. Acessado em: Mai, 2023.
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em Educação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FEITOSA, E. M. F. Mídia-Educação: possibilidade na formação em serviço de professores em HTPC. 2018, 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Ciências e Tecnologia. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Presidente Prudente. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/181009/feitosa_emf_me_prud.pdf?sequence=4&isAllowed=y. Acessado em: Mai, 2023.
FRANCO, G. E. F.; NOGUEIRA, E. M. L.; PRATA, W. M. L. Educação Infantil no contexto amazônico: experiências em tempos de pandemia. Zero-a-seis, v. 23, n. Especial, Dossiê Especial: Educação Infantil em Tempos de Pandemia, p. 244-268, Jan./ 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/78988/45383. Acesso em: 19. Mai. 2021.
FREITAS, M. T. A. Cibercultura e formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de Pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GIRARDELLO, G. Produção Cultural infantil diante da tela: da TV à Internet. Teias, Rio de Janeiro, v.6, n. 11-12, p. 1 – 12, Jan./Dez. 2005. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23980/16951. Acessado em: Mai, 2023.
GOMES, E. X. Pedagogia da presença na formação de educadoras/es de infância: perspectivas sobre as suas (im)potências no âmbito da Pandemia. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, Dossiê Especial: Educação Infantil em Tempos de Pandemia, p. 269-290, Jan./ 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79039/45384. Acessado em: Mai, 2023.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade. São Paulo, Bakhtiniana, v. 9, n.2, p.72-91, Ago./Dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/19986/15597. Acessado em: Mai, 2023.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2007.
LEMOS, A.; PERL, L. Comunicação e Tecnologia: uma experiência de “classe invertida”. Comunicação e Educação, São Paulo, v. 20, n.1, p. 127-139, Jan/ Jun. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/84709/96731. Acessado em: Mai, 2023.
LEVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MIYAZAKI, A. R. S. O Uso da Tecnologia para Alfabetizar e Letrar no Século XXl. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v.4, n.2, p 219-230, Jul./ 2017. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/artigo-cientifico/pdf/alfabetizacao-e-letramento.pdf. Acessado em: Mai, 2023.
PRETTO, N. L. O desafio de educar na era digital. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042/2459. Acessado em: Mai, 2023.
PRESKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. 2001. Disponível em: https://marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acessado em: Mai, 2023.
SANTI, V. J. A Sociedade em rede, a geração digital e a crise na imprensa: Para onde caminha o jornalismo. Revista Interamericana de Comunicação Midiática. Santa Maria, v.13, n. 26, p. 1-15, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/15641/pdf. Acessado em: Mai, 2023.
SANTOS, E. M. Pesquisa na internet: copia/cola??? In: ARAÚJO, J. C. (Org.). Internet & Ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Singular, 2009, p. 268-278.
SOARES, M. Letramento-um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
TFOUNI, L. V. Adultos não alfabetizados: o avesso do avesso. Campinas: Pontes, 1988.
TEZANI, T. C. R. Nativos digitais: considerações sobre os alunos contemporâneos e a possibilidade de se (re) pensar a prática pedagógica. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Bauru, v. 19, n. 2, p. 295-307, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10955/7089. Acessado em: Mai, 2023.
YAÑEZ, O. J. Como as diferentes gerações aprendem. [Entrevista concedida a: Mariana Ezenwabasili]. Educação, São Paulo, n.235, 01.Dez.2016. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2016/12/01/como-diferentes-geracoes-aprendem/. Acessado em: Mai, 2023.