FISICARD: UM RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE ELETRICIDADE E ELETROMAGNETISMO

Main Article Content

Silvana da Dalt
Monica Regina Garcez
Tarliz Liao

Abstract

This article presents the Fisicard card game, a game (resource/didactic tool) developed for meaningful learning of electricity and electromagnetism content for high school students. The card game is an educational product resulting from a professional master's thesis in Physics Teaching. The game was designed to motivate students to understand those concepts and relate them to phenomena observed in everyday life, thus stimulating awareness of the importance of physics in everyday life as a science for the development of humanity. This was developed to be used initially with students from a state public school located on the North Coast of Rio Grande do Sul. Prior knowledge questions were used for mapping learning and, in random order, also verified after applying the card game, as a basis for later verification of knowledge appropriation. The evaluation of the educational product occurred through a training session answered after the application of the Fisicard.

Article Details

How to Cite
SAFT, A.; DALT, S. da; GARCEZ, M. R.; LIAO, T. FISICARD: UM RECURSO DIDÁTICO PARA O ENSINO DE ELETRICIDADE E ELETROMAGNETISMO. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 6, 2023. DOI: 10.56166/remici.2023.7.v2n6.3.53. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/126. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ALVES, Z. M. B.; SILVA, M. H.G. F. D. Análise qualitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia, Ribeirão Preto, vol. 2, 61-69, Fev/Jul. 1992. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/yKQmzXgZMrdhBCMkdbYvJYj/?format=pdf&lang=pt. Acessado em: maio, 2023.

ANDRÉ, M. E. D. A. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de pesquisa, São Paulo, vol.45, 1983. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1491/1485. Acessado em: maio,2023.

ARAÚJO, M. S. Mídias e Tecnologias Em Cursos de Pedagogia no Estado do Rio de Janeiro: Relatos de Professores Formadores. 2016. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2016.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos. Tradução do original: The acquisition and retention of knowledge, 1 ed. Lisboa: Paralelo Editora, 2000. 35p.

HENGEMUHLE, A. Formação de professores: da função de ensinar ao resgate da educação. 3ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014. 216p.

CRISTINA, K. M.; LIAO, T. O Aporte de Algumas Tecnologias na Revisão de Conceitos de Física 1. EaD em Foco, Rio de Janeiro, vol. 11, n.1, set. 2021. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1378/689. Acessado em: maio, 2023.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação na sala de aula. 2006. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/04/a_teoria_da_aprendizagem

_significativa.pdf. Acessado em: maio,2023

SAFT, A. Fisicard como recurso didático ao ensino da eletricidade e eletromagnetismo. 2019. Disponível em: https://www.ufrgs.br/mnpef-cln/producao-academica. Acessado em: maio,2023.