DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR: UMA ANÁLISE NO ENSINO DA ADMINISTRAÇÃO

Main Article Content

Bruno Bittencourt Braz Antunes

Abstract

Teaching in higher education is an important area for professional education in several areas of knowledge, being a necessity for the development of managers more aligned with the market and with great technical knowledge. However, there are areas of knowledge that still need improvements in their curricular structure according to the reality of the market, as is the case of administration. The new technologies and current dynamics are important scenarios for the training of new administrators, who often do not have specific knowledge about tools used in modern companies, such as Business Intelligence and quality 4.0, among other innovations. Thus, the purpose of this research is to address teaching in higher education, performing an analysis of administration. The research method used was qualitative, through a literature review on the subject. The results showed that even with an improvement in the professional qualification of administration professors, it is still necessary to align this knowledge with new technologies, in addition to a curricular change associated with current market trends.


Key-words: Teaching, Administration, Higher education, Technological innovation

Article Details

How to Cite
ANTUNES, B. B. B. DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR: UMA ANÁLISE NO ENSINO DA ADMINISTRAÇÃO . Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11972. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/207. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos
Author Biography

Bruno Bittencourt Braz Antunes, Universidade de Aveiro

PhD candidate in Economic and Business Sciences at the University of Aveiro, Portugal.

References

ARAÚJO, E. T. T. de; SILVA, C. A. de; ANDRADE, D. M. A Influência daws Disciplinas de Ensino e do Estágio Docência na Formação Docente: um Estudo de Caso no Programa de Pós-Graduação em Administração da UFLA. Revista Eletrônica Científica do CRA-PR-RECC, v. 7, n. 2, p. 181-195, 2021. Disponível em: http://recc.cra-pr.org.br/index.php/recc/article/view/219. Acessado em: Jul. 2023.

ARRUDA, A. T. F. F. P.; DE CASTRO, E. L.; DE BARRETO, R. F. Inclusão no ensino superior: um desafio para a docência. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4534. Acessado em: Jul. 2023.

FALCAO, R.; SALVADOR, A. B. Os desafios para a docência em administração de empresas. Revista Educação e Ensino, v. 6, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.uniateneu.edu.br/index.php/revista-educacao-e-ensino/article/view/340. Acessado em: Jul. 2023.

FINLAY, M. J.; TINNION, D. J.; SIMPSON, T. A virtual versus blended learning approach to higher education during the COVID-19 pandemic: The experiences of a sport and exercise science student cohort. Journal of hospitality, leisure, sport e tourism education, v. 30, p. 100363, 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1473837621000642. Acessado em: Jul. 2023.

FIOR, C. A.; MARTINS, M, J. A docência universitária no contexto de pandemia e o ingresso no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24742. Acessado em: Jul. 2023.

HOCAYEN-DA-SILVA, A. J.; CASTRO, M. de; MACIEL, C. de O. Perfil profissional e práticas de docência nos cursos de administração: por onde andam as novas tecnologias do ensino superior? RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 9, p. 155-178, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ram/a/PD5fCtvKxBcBCkz3S9k6tfh/?lang=pt. Acessado em: Jul. 2023.

HOFER, S. I.; NISTOR, N.; SCHEIBENZUBER, C. Online teaching and learning in higher education: Lessons learned in crisis situations. Computers in Human Behavior, v. 121, p. 106789, 2021. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563221001126. Acessado em: Jul. 2023.

LIMA, M. C. et al. Política de Formação de Professores: responsabilidades dos programas de pós-graduação em Administração. Gestâo. Org, v. 17, n. 1, p. 32-45, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7070545. Acessado em: Jul. 2023.

MISHRA, L.; GUPTA, T.; SHREE, A. Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International journal of educational research open, v. 1, p. 100012, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666374020300121. Acessado em: Jul. 2023.

NÚÑEZ-CANAL, M.; DE OBESSO, Mª. de las M.; PÉREZ-RIVERO, C. A. New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, v. 174, p. 121270, 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0040162521007046. Acessado em: Jul. 2023.

SILVA, J. A. de O.; RANGEL, D. A.; SOUZA, I. A. de. Docência superior e ensino remoto: relatos de experiências numa instituição de ensino superior privada. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-19, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24717. Acessado em: Jul. 2023.

SORDI, M. R. L. De. Docência no ensino superior: interpelando os sentidos e desafios dos espaços institucionais de formação. Educar em Revista, v. 35, p. 135-154, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/FqhqcdzddyYScYqDg5p3vGR/?format=pdf. Acessado em: Jul. 2023.