Active learning methodologies: concepts and applications

Main Article Content

Taniele Carvalho de Oliveira

Abstract

Educational institutions are seeking to minimize the challenges that educators have faced in finding different methodologies with a view to improving learning, and the use of active methodologies can help in this process through a variety of teaching strategies, such as problem-based learning, problematization, project-based learning, peer learning, the case method and the inverted classroom, among others. In this context, the aim was to describe the main concepts and methods of the so-called active learning methodologies. The study presented is qualitative in nature and is a literature review with the aim of gathering information on describing the main concepts and methods of the so-called active learning methodologies and summarizing them in a document, mainly for didactic use. Based on the observations and research carried out, it was possible to see that active teaching methodologies can make a significant contribution to the teaching and learning process. Educational institutions are always looking for ways to modernize the process and make students more engaged. In this concept, students are not just listeners in the classroom, absorbing everything they hear and being tested weeks later, but rather the protagonists of the lesson, where their own learning makes their day-to-day life at school more interesting.

Article Details

How to Cite
OLIVEIRA, T. C. de. Active learning methodologies: concepts and applications . Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 11, 2023. DOI: 10.56166/remici.2311v2n11568. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/274. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigos

References

ARANTES-PEREIRA, C.; FELDMANN, M. G.; MASETTO, M. T. Projetos inovadores e a formação de professores: o caso do projeto da Universidade Federal do Paraná-Litoral. (UFPR-Litoral). Revista e-Curriculum, v. 12, n. 1, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/18833. Acessado em: Set. 2023.

CARVALHO, P. R.; ROSA, V. S.; MORAES FILHO, A. V. Metodologias Ativas: aprendizagem baseada em projetos na área das ciências da natureza. Educação e Cultura em Debate, v. 8, n. 1, p. 303-321, 2022. Disponível em: http://revistas.unifan.edu.br/index.php/RevistaISE/article/view/837. Acessado em: Set. 2023.

FERNANDES, M. O que é uma metodologia ativa e como ela melhora o ensino-aprendizagem. 2023. Disponível em: https://ead.unifsa.com.br/blog/metodologia-ativa. Acessado em: Set. 2023.

FONSECA, S. M.; MATTAR NETO, J. Metodologias ativas aplicas à educação a distância: revisão da literatura. Revista EDaPECI, v. 17, n. 2, p. 185-197, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17143/rbaad.v2iEspecial.549. Acessado em: Set. 2023.

GODOI, A. F.; FERREIRA, J. V. Metodologia ativa de aprendizagem para o ensino em administração: relatos da experiência com a aplicação do peer instruction em uma instituição de ensino superior. REA-Revista Eletrônica de Administração, v. 15, n. 2, p. 337 a 352, 2017. Disponível em: https://periodicos.unifacef.com.br/rea/index. Acessado em: Set. 2023.

HORN, M. B; STAKER, H. Blended: Usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso. (2015).

LACERDA, F. C. B.; SANTOS, L. M. Integralidade na formação do ensino superior: metodologias ativas de aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, p. 611-627, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000300003. Acessado em: Set. 2023.

LANGE, C. H. Metodologias ativas: quais as vantagens e como contribuem na educação. 2022. Disponível em: https://www.sponte.com.br/8-vantagens-em-usar-metodologias-ativas-em-sua-escola/. Acessado em: Set. 2023.

MACEDO, K. D. D. S. et al. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, v. 22. N. 3, p. e20170435, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435. Acessado em: Set. 2023.

MARIN, M. J. S. et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 1, p. 13-20, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003. Acessado em: Set. 2023.

MASSON, T. J. et al. Metodologia de ensino: aprendizagem baseada em projetos (PBL). Belém, set. 2012. In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE), Belém, PA, Brasil. sn, 2012. p. 13. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4514563/mod_folder/content/0/METODOLOGIA%20DE%20ENSINO%20PBL.pdf. Acessado em: Set. 2023.

MAZUR, E. Twilight of the lecture. Harvard Magazine, p. 23-27, 2012. Disponível em: https://www.harvardmagazine.com/2012/02/twilight-of-the-lecture. Acessado em: Set. 2023.

NASCIMENTO, T. E.; COUTINHO, C. Metodologias ativas de aprendizagem e o ensino de Ciências. Multiciência online, v. 2, n. 3, p. 134-153, 2016. Disponível em: http://urisantiago.br/multicienciaonline/adm/upload/v2/n3/7a8f7a1e21d0610001959f0863ce52d2.pdf. Acessado em: Set. 2023.

OLIVEIRA, J. N.; et al. Gamificação: uma metodologia ativa e facilitadora no processo ensino-aprendizagem de ciências naturais e educação ambiental na perspectiva da Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA). Brazilian Journal of Health Review, v. 6, n. 2, p. 5554-5564, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.34119/bjhrv6n2-086. Acessado em: Set. 2023.

PANTOJA, A. M. S. Proposta de ensino em sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 2019. 34 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) - Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Amazonas, Manaus, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/433683/2/Projeto%20Ana%20Maria_Folha%20separada.pdf. Acessado em: Set. 2023.

PEREIRA, A. S.; et al. Metodologia da Pesquisa Científica. Santa Maria: UFSM - NTE, 2018, 119 p. Disponível em: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15824. Acessado em: Set. 2023.

SARAIVA EDUCAÇÃO. Descubra o que é aprendizagem entre pares, quais são as etapas e os principais benefícios da metodologia para alunos e professores. 2021. Disponível em: https://blog.saraivaeducacao.com.br/aprendizagem-entre-pares/. Acessado em: Set. 2023.

SILVA, G. Metodologias ativas: conheça a sala de aula invertida. Disponível em: https://blog.unis.edu.br/metodologias-ativas-conheca-a-sala-de-aula-invertida. Acessado em: Set. 2023.

SPRICIGO, C. B. Estudo de caso como abordagem de ensino. 2014. Disponível em: https://www.pucpr.br/wp-content/uploads/2017/10/estudo-de-caso-como-abordagem-de-ensino.pdf. Acessado em: Set. 2023.