“Green Slogans” and “Gray Behaviors”: exploring the dichotomy between esg practices and operational realities
Main Article Content
Abstract
This study addresses the dichotomy between ESG practices and the operational realities of companies, focusing on the JBS S.A. The adoption of eco-sustainable practices, corporate governance, and social responsibility has become a fundamental component of business strategies, but the disconnect between the proclaimed "green slogans" and the "grey practices" effectively implemented is an intriguing reality. The qualitative research adopts a theoretical review of ESG and sustainability, followed by a case study that analyzes disparities between public statements and actual operations of JBS S.A. Data collection and analysis are conducted through various sources, including news, scientific articles, and official documents, with a qualitative approach to unveil the narrative constructed by JBS S.A. in comparison with its actual actions. The study aims to offer a critical perspective on the effectiveness and authenticity of ESG initiatives within JBS S.A., questioning the extent to which these strategies represent a genuine commitment to sustainability or merely serve as tools to mitigate negative impacts. Analyzing these issues is crucial to understand the challenges and opportunities related to the implementation of sustainable and responsible practices in the contemporary business context.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
CAETANO, R. Melhores ESG 2022: Compromisso pelo Planeta. Exame, São Paulo, 24 jun. 2022. Disponível em: https://exame.com/revista-exame/compromisso-pelo-planeta/. Acessado em: Jan. 2024.
CAETANO, R. Os escritórios verdes da JBS: conheça o projeto que venceu o prêmio Inovação ESG. Exame, São Paulo, 11 jun. 2023. Disponível em: https://exame.com/esg/os-escritorios-verdes-da-jbs-2/. Acessado em: Jan. 2024.
COSTA, E.; FEREZIN, N. B. ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) e a comunicação: o tripé da sustentabilidade aplicado às organizações globalizadas. Revista Alterjor, v. 24, n. 2, p. 79-95, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/alterjor/article/view/187464. Acessado em: Jan. 2024.
JBS S. A. Localização ou áreas de atuação. 2024. Disponível em: https://ri.jbs.com.br/a-jbs/localizacao-e-areas-de-atuacao. Acessado em: Jan. 2024.
JBS S. A. Página inicial do site institucional. 2024. Disponível em: https://jbs.com.br/. Acessado em: Jan. 2024.
JBS S. A. Quem somos. 2024. Disponível em: https://jbs.com.br/sobre/. . Acessado em: Jan. 2024.
FEIL, A. A.; SCHREIBER, D. Sustentabilidade e desenvolvimento sustentável: desvendando as sobreposições e alcances de seus significados. Cadernos Ebape. BR, v. 15, p. 667-681, 2017. IRIGARAY, Hélio Arthur Reis; STOCKER, Fabricio. ESG: novo conceito para velhos problemas. Cadernos EBAPE. BR, v. 20, p. 1-4, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-395157473. Acessado em: Jan. 2024.
FREITAS, H. JBS tenta ‘limpar’ histórico de violações ambientais para entrar na bolsa de Nova York. Repórter Brasil, 22 nov. 2023. Disponível em: https://reporterbrasil.org.br/2023/11/jbs-bolsa-ny-criticas-impactos-socioambientais/. Acessado em: Jan. 2024.
GAO, S. et al. Mapping and clustering analysis on environmental, social and governance field a bibliometric analysis using Scopus. Sustainability, v. 13, n. 13, p. 7304, 2021. Disponível em: https://www.mdpi.com/1170382. Acessado em: Jan. 2024.
O GLOBO. Em carta aberta, grupos ativistas pedem que investidores não comprem ações da JBS e Marfrig. Agência O Globo, Rio de Janeiro, 9 dez. 2019. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Empresa/noticia/2019/12/em-carta-aberta-grupos-ativistas-pedem-que-investidores-nao-comprem-acoes-da-jbs-e-marfrig.html. Acessado em: Jan. 2024.
PEREIRA, L. T. K.; GODOY, D. M. A.; TERÇARIOL, D. Estudo de caso como procedimento de pesquisa científica: reflexão a partir da clínica fonoaudiológica. Psicologia: Reflexão e crítica, v. 22, p. 422-429, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79722009000300013. Acessado em: Jan. 2024.
PEREIRA, R. et al. ESG: uma revisão integrativa. Engema - Encontro Nacional sobre Gestão Empresarial e Meio Ambiente, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 1-15, nov. 2021. Disponível em: https://engemausp.submissao.com.br/23/arquivos/12.pdf. Acessado em: Jan. 2024.
RECEITA FEDERAL. Emissão de Comprovante de Inscrição e de Situação Cadastral. 2024. Disponível em: https://solucoes.receita.fazenda.gov.br/servicos/cnpjreva/cnpjreva_solicitacao.asp. Acessado em: Jan. 2024.
XAVIER, R. N.; CHICONATTO, P. O Rumo do Marketing Verde nas Organizações: Conceito, Oportunidades e Limitações. Revista Capital Científico-Eletrônica (RCCҽ)-ISSN 2177-4153, v. 12, n. 1, p. 133-147, 2014. Disponível em: https://revistas.unicentro.br/index.php/capitalcientifico/article/view/1381/88. Acessado em: Jan. 2024.