PERSPECTIVAS PARA A EDUCAÇÃO PÓS-PANDEMIA
Main Article Content
Abstract
This work seeks, without being exhaustive, to investigate the set of studies that, after the end of the period of social isolation in Brazil, dealt with the paths of education in its various levels and segments, specifically, in relation to its process and other “post- pandemic". The idea is to demonstrate the studies published through articles, in which we find as descriptions of their main objectives the actions that deal with “education in the post-COVID 19 pandemic. They are linked to the use of technologies, the challenges to be faced by the entire educational system and in relation to pedagogical practices. The current perceived and presented signs indicate that possible technological uses and practices are here to stay and will directly influence the construction of a new pedagogical activity in search of solving historical educational problems and contributing to a better teaching/learning process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ALVES, E. J. Desenho didático de curso de formação continuada de professores durante o ensino remoto emergencial. Revista Docência e Cibercultura. Rio de Janeiro-RJ, v. 6, n. 5, p. 210-229. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1523. Acessado em: Abr. 2023.
BARROS, A. F. O uso das tecnologias na educação como ferramentas de aprendizado. Revista Científica Semana Acadêmica. Fortaleza-CE, n. 156. 2019. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/artigo/o-uso-das-tecnologias-na-educacao-como-ferramentas-de-ap-rendizado. Acessado em: Jun. 2023.
CAVALCANTI, L. M. R.; GUERRA. M. G. G. V. Os desafios da universidade pública pós-pandemia da Covid-19: o caso brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 114, p. 73-93, jan./mar. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002903113. Acessado em: Jun. 2023.
GOMES, Y. L.; SAHEB , D. Os desafios da complexidade para a educação no pós-pandemia: uma reflexão a partir dos sete saberes de Edgar Morin. Educação em Foco, [S. l.], v. 25, n. 47, 2022. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5734. Acessado em: Maio. 2023.
MARTINS, R. X. A COVID e o fim da educação a distância. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/re-vista/index.php/emrede/article/view/603. Acessado em: Mar. 2023.
MATTOS, S. G. de; BALBINO, R.; KALINKE, M. A. Tecnologias digitais utilizadas durante a prática de docência online na pandemia da COVID-A9. Revista Paranaense de Educação Matemática, [S. l.], v. 11, n. 24, p. 465–480, 2022. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6711. Acessado em: Mar. 2023.
MELO, L. N. S.; SOUZA, E. Q. Educação em tempos de pandemia: os impactos da emergência de um “novo normal”. Revista Panorâmica online, v. 35, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica. Acessado em: Abr. 2023.
OVENS, A. P.; PHILPOT, R.; BENNETT, B. Aprendizagem virtual: um autoestudo sobre evoluções em práticas pedagógicas. Movimento, v. 28, p. e28021, jan./dez. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/122595. Acessado em: Abr. 2023.
PASINI, C. G. D.; CARVALHO, E.; ALMEIDA, L. H. C. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. 2020. Disponível em: https://www.osecovid19.cloud.uf-sm.br/textos-para-discussao/?page=3. Acessado em: Mar. 2023.
SILVA, M. H. Desigualdade de acesso, trabalho docente e o futuro da educação pós-pandemia. Ensaios Pedagógicos. Sorocaba-SP, vol. 5, n. 1, jan./abr. 2021, p. 1-6. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br. Acessado em: Maio. 2023.
SOARES, M. O.; PORTO, A. P. T. Educação como reinvenção da vida pós-pandemia. Revista Educação em Foco. Juiz de Fora-MG, v. 27. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/38690/25688. Acessado em: Jun. 2023.
VIEIRA, M. F.; SECO, C. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, v. 28, p. 1013- 1031, 2020. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/rbie. Acessado em: Abr. 2023.