REFLEXÕES SOBRE O PROGRAMA ESCREVA SEU FUTURO: A EJA EM PAUTA

Main Article Content

Fabiola Santos Luna Chagas Costa
Vinicius de Luna Chagas Costa

Abstract

O This work proposes to know the dynamics of the project “Write your future” by tracing some reflections on EJA based on black authors who discuss the curriculum theme. We first present the potential of the initiative, identifying its basic assumptions, pedagogical structure and ways of acting. Secondly, I highlight the potential of this initiative as a space for understanding the historical issues that cross the students. As a result, I emphasize that I identified that the pedagogical notebooks contribute to overcoming the view of EJA as a substitute, as they aim to contemplate the diversity of themes that involve black women in the literacy.

Article Details

How to Cite
COSTA, F. S. L. C.; DE LUNA CHAGAS COSTA, V. REFLEXÕES SOBRE O PROGRAMA ESCREVA SEU FUTURO: A EJA EM PAUTA . Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 2, n. 1, 2023. DOI: 10.56166/remici.2023.2.v2n1.6.7. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/51. Acesso em: 22 nov. 2024.
Section
Artigos

References

FREIRE, P. A Importância Do Ato De Ler. Autores Associados: Cortez, São Paulo,1989.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GOMES, N. L. Cultura negra e educação. Rev. Bras. Educ. Rio de Janeiro, n. 23, p. 75-85, ago. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413- 24782003000200006&lng=en&nrm=iso Acesso em: 15 de dez. de 2022.

GOMES, N. L. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2020.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: Episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. 1ª ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

NICODEMOS, A. As Teorias Críticas do Currículo e o processo de execução, construção e ressignificação de práticas curriculares na educação de jovens e adultos in Currículos em EJA: saberes e práticas dos educadores. Rio de Janeiro: SESC, 2011.

SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos. CEBRAP. n. 79. São Paulo, nov. 2007. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S0101-33002007000300004. Acesso em 18 jan. 2022.

SANTOS, B. S. Por uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L.H, et al, (orgs.). Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais, Porto Alegre: Sulina, 1996.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SOARES, M. Letramento: Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

TRINDADE, A. L. Do corpo da carência ao corpo da potência: desafios da docência. In: O corpo que fala dentro e fora da escola. Garcia, Regina. L. (Org.). Rio de Janeiro: DP&A, 2002.