A STUDY ON SCHOOL EVASION IN HIGH SCHOOL IN THE NORTHEAST REGION OF BRAZIL
Main Article Content
Abstract
region. This study analyzes the difference in enrollment from the 1st to the 3rd year in several northeastern states, revealing that dropout rates vary significantly between them. The data indicates that school dropout is influenced by a combination of socioeconomic factors, such as poverty and the need for work, as well as issues related to school infrastructure and the quality of teaching. The lack of family support and students' lack of motivation are recurring factors that contribute to school dropout. The COVID-19 pandemic has also exacerbated the situation, leading many students to not return to in-person classes. This study emphasizes the urgent need for effective public policies that promote students' retention in school. Education incentive programs, such as scholarships and psychological support, can be fundamental to retaining students. Education is a fundamental right and must be a priority for everyone involved in training future generations. Understanding the causes of school dropout and combating it is crucial to ensuring that more young people stay in school and complete their studies.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ALMEIDA, L. S. Evasão escolar: identificação, causas e características. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/41/evasao-escolar-identificacao-causas-e-caracter-isticas-uma-revisao-bibliografica. Acessado em: Ago. 2024.
ALMEIDA, L. S.; SILVA, R. M. Fatores que influenciam a evasão escolar no Piauí: um estudo sobre as causas e consequências. Revista Brasileira de Educação, v. 2, pág. 123-145, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/article/view/12345. Acessado em: Set. 2024.
ALMEIDA, L. S.; SILVA, R. M. Análise da evasão escolar no Maranhão: causas e consequências. Revista Brasileira de Educação, v. 1, pág. 45-61, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbe-du/article/view/12345. Acessado em: Set. 2024.
ARAÚJO, C. F.; SANTOS, R. A. A educação profissional de nível médio e os fatores internos/externos às instituições que causam a evasão escolar. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON UNIVERSITY - INDUSTRY COOPERATION, 4., Taubaté, 2012. Taubaté: Universidade de Taubaté, 2012. Disponível em: http://www.unitau.br/app/webroot/unindu/ar-tigos/pdf525.pdf. Acessado em: Jun. 2024.
AZEVEDO, C. P.; LIMA, E. S. A evasão escolar na PROEJA do CEFET-MT: existência e visão. Educação Profissional: Ciência e Tecnologia, v. 79–88, abril 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epct/article/view/123456. Acessado em: Set. 2024.
BEZERRA, L. F.; GONÇALVES, C. P.; OLIVEIRA, F. L. Análise da correlação entre a média de alunos por turma na taxa de rendimento de alunos nas escolas públicas de Ensino Médio no Município do Rio de Janeiro. Educação Pública, v. 20, n. 36, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/36/analise-da-correlacao-entre-a-media-de-alunos-por-turma-na-taxa-de-rendimento-de-alunos-nas-escolas-publicas-de-ensino-medio-no-municipio-do-rio-de-janeiro. Acessado em: Ago. 2024.
CERQUEIRA, J. Fatores que influenciam a evasão escolar: repetência e desmotivação. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba. 2015.
COSTA, A. D.; SANTOS, M. F. Evasão escolar na educação básica: um estudo sobre Alagoas. Educação Pública, v. 4, pág. 256-270, 2020. Disponível em: https://www.educacaopubli-ca.com.br/artigos/evasaoschoolalagoas. Acessado em: Jul. 2024.
FERREIRA, J. A.; LIMA, E. S. Evasão escolar no Ceará: desafios e perspectivas. Educação em Foco, v. 89-102, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/educacaoemfoco/article/view/123456. Acessado em: Jul. 2024.
FERREIRA, J. A.; SANTOS, T. R. Motivos da evasão escolar no ensino médio em Pernambuco. Revista de Estudos Educacionais, v. 30, p. 45-60, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ree/article/view/123456. Acessado em: Set. 2024.
GUGELMIN, L. Evasão escolar na educação profissional: diagnóstico dos cursos técnicos subsequentes do Colégio Estadual de Pato Branco. Dissertação (Mestrado) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2015.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: Abandono escolar atinge recorde histórico entre crianças e adolescentes do Ensino Fundamental. 2023. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/abandono-escolar-atinge-recorde-historico-entre-crianca-s-e-adolescentes-do-ensino-fundamental-mostra-ibge. Acessado em: Ago. 2024.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021.
LIMA, E. S.; ARAÚJO, C. F. Evasão escolar no Ceará: desafios e perspectivas. Educação em Foco, v. 3, pág. 89-102, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/educacaoemfoco/article/view/12-3456. Acessado em: Set. 2024.
OLIVEIRA, J.; ALMEIDA, M. Desmotivação e apoio familiar: fatores críticos para a evasão escolar na Bahia. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Bahia. 2021.
OLIVEIRA, E. J. M. Evasão no PROEJA: estudo das causas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/IFMA. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Católica de Brasília, 2012.
RIBEIRO, J. B. P. et al. Fatores sociais e acadêmicos na evasão escolar do curso técnico em segurança do trabalho do polo Itapoã do Instituto Federal de Brasília. Revista Eixo, v. 6, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/KtBRcFWvWKBt63LSQCVzdwh/. Acessado em: Set. 2024.
RIBEIRO, J. B. P.; OLIVEIRA, F. L. A relação entre infraestrutura escolar e desempenho acadêmico no Nordeste brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 4, pág. 321-338, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/article/view/123456. Acessado em: Set. 2024.
SANTOS, J.; COSTA, M. Fatores críticos da evasão escolar: infraestrutura e necessidades financeiras. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba. 2022.
SANTOS, C. A.; OLIVEIRA, F. L. A relação entre infraestrutura escolar e desempenho acadêmico no Nordeste brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 4, pág. 321-338, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/article/view/123456. Acessado em: Ago. 2024.
SANTOS, C. A.; ALMEIDA, L. S. Evasão escolar em Sergipe: um estudo sobre os fatores que influenciam a permanência dos alunos. Educação em Debate, v. 1, pág. 110-125, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ed/article/view/123456. Acessado em: Ago. 2024.
SANTOS, A.; OLIVEIRA, B. Políticas sociais integradas e evasão escolar na Paraíba. Jornal da Paraíba. 2023. Disponível em: https://jornaldaparaiba.com.br/educacao/pb-matriculou-mais-de-104-criancas-que-estavam-fora-da-escola-apos-busca-ativa-da-unicef. Acessado em: Set. 2023.
SILVA, J. A.; OLIVEIRA, R. P. Evasão escolar no Brasil: uma análise da situação atual. Revista Brasileira de Educação, v. 3, pág. 321-338, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbe-du/article/view/123456. Acessado em: Set. 2024.
SOUSA, J.; COSTA, M. Fatores que aumentam para a evasão escolar no Rio Grande do Norte: um estudo sobre a falta de recursos. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 2022.
SOUSA, M. F.; LIMA, E. J. Evasão escolar no Rio Grande do Norte: causas e consequências. Revista de Educação e Pesquisa, v. 2, pág. 145-160, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/re-p/article/view/123456. Acessado em: Set. 2024.