TEACHER EDUCATION IN A PANDEMIC CONTEXT AN ANALYSIS FROM THE EXPERIENCES OF THE LANGUAGE COURSE IN TEACHER SUPPORT (CLAP)

Main Article Content

Jessicléa Alves de Lima
Lucinéia Contiero

Abstract

The teaching profession demands a constant search for improvement and adaptation in the face of the frequent changes the world goes through. The main and most dramatic one we face at this historical moment is the pandemic of COVID-19, which is impacting education in a profound way, bringing to light deficiencies and inefficiencies. In this article, we propose a discussion around this subject, hoping to contribute to the advancement of studies in the educational field in face of the pandemic scenario, in the conviction that we will be able to grow whenever we are willing to analyze our practices in a critical and committed way. In this paper, we reflect on the initial teacher training of foreign language (FL) teachers based on the experiences developed in a teaching project called Language Course in Support to Teachers (CLAP), seeking to understand the main challenges faced by teachers in the face of the pandemic and reflect on how these challenges can be mitigated in the training context. To this end, we consulted the authors Rodrigues (2016), Larrosa (2002), Suarez (2008), Contiero et al. (2021), among others, in a critical-reflexive and contextualized perspective.

Article Details

How to Cite
LIMA, J. A. de; CONTIERO, L. TEACHER EDUCATION IN A PANDEMIC CONTEXT: AN ANALYSIS FROM THE EXPERIENCES OF THE LANGUAGE COURSE IN TEACHER SUPPORT (CLAP). Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 1, n. 1, p. 1–11, 2022. DOI: 10.56166/remici.2022.2.n1v1.3.2. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/7. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigo temático

References

CONTIERO Lucineia. et al. Formação docente inicial: ensino remoto e novas competências em perspectiva de pesquisa-ação-reflexão. Rio de Janeiro: e-Publicar, 2021.

FERRAZ, M.F., PEREIRA, A.S. A dinâmica da personalidade e o homesickness (saudades de casa) dos jovens estudantes universitários. Psicologia, Saúde & Doenças, 3(2), 2002, p.149-164.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n° 19, p. 20-28, jan. /abr. 2002

NOGUEIRA, Maria José Carvalho. Saúde mental em estudantes do ensino superior: fatores protetores e fatores de vulnerabilidade. Tese (doutorado em enfermagem) – Escola superior de Enfermagem, Universidade de Lisboa, 2017.

OLIVEIRA, Rosa Maria Anunciato. Narrativas: contribuições para a formação de

professores, para práticas pedagógicas e para a pesquisa em educação. Revista de educação pública, Cuiabá, V.20, n.43, maio/ago. 2011, p.289-305.

PAQUAY, L., PERRENOUD, P., ALTET. M., CHERLIER. E. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? (Trad, Fatima Murad e Eunice Gruman). Porto Alegre: Artmed, 2001.

RODRIGUES, Luiz Carlos Balga. A formação do professor de língua estrangeira no século XXI: entre antigas pressões e novos desafios. Londrina, Signum: estudos da linguagem, v.19, n. 2, dez. 2016, p.13-34.

SOUZA, E. C. Autobiografia Docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

SUÁREZ, Daniel H. A documentação narrativa de experiências pedagógicas como estratégia de pesquisa-ação-formação de docentes. In: Maria da Conceição Passeggi & Tatiana Mabel Nobre Barbosa. (Org.). Narrativas de formação e saberes biográficos. 1ªed.Natal: EDUFRN, 2008, v. 6, p. 103-121.

TOSEVSKI Dusica L.; MILOVANCEVIC Milica P.; GAJIC Saveta D. Personality and psychopathology of university students. Current Opinion in Psychiatry. 2010, p. 48-52.

ZEICHNER, Kenneth M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educ. Soc., Campinas. 2008, p.535-554.