Technology and Active and Participatory Methodologies as support tools in basic computer subject in Professional Education
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to discuss the use of technology and active and participatory methodologies in Professional Education, specifically at the State Center for Technical Education Vasco Coutinho, in the Technical Events and Administration courses in the discipline of Basic Informatics. The methodology is based on a quantitative and qualitative approach, where the research instrument was questionnaires and interviews applied to teachers and students, as well as reports of activities developed by teachers and applied to students, through educational technology, the school's moodle portal. The active and participatory methodologies are tools that enable teamwork, collaboration, improve decision-making, in addition to developing the teaching-learning process through mediating practices, which enables the student to be a competent professional to work in the job market.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ALMEIDA, M. E. B. Educação à Distância na Internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, vol. 29, n. 2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/298/29829210.pdf. Acessado em: Mai. 2023.
FAVORETO, J. F. Informática no Processo Educativo. São Paulo: Cortez, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 3ed. Goiânia: Alternativa: 2001.
LITWIN, E. Tecnologia Educacional: Política, História e Proposta. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MOODLE. Moodle: o software de código aberto para aprendizado colaborativo. 2010. Disponível em: http://www.moodle.org. Acessado em: Mar. 2023.
MOODLE. Portal Moodle do Centro Estadual de Educação Técnica Vasco Coutinho. (n.d). Disponível em: https://portal.ceet.secti.es.gov.br/login/index.php. Acessado em: Mai. 2023.
MORAN, J. M. O professor do futuro próximo. (n.d). Disponível em: http://penta3.ufrgs.br/MIE-ModIntrod-CD/p4_06.htm. Acessado em: Abr. 2023.
MORAN, J. M.; MASETTO, M.; BEHRENS, M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 15 ed. São Paulo: Papirus, 2007.
MORAN, J. M. A educação que desejamos e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007. Atualização do texto Tecnologias no Ensino e Aprendizagens Inovadoras. USP, 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2017/11/tecnologias_moran.pdf. Acessado em: Mar. 2023.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 2-25.
NETO, J. F. M. Metodologias Participativas em Educação para os Direitos Humanos. In: ZENAIDE, M. N. T. et al. Direitos humanos: capacitação de educadores. João Pessoa: Universitária/UFPB, 2008, p. 203-211. Recuperado em 18 maio, 2014. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=2187&Itemid=. Acessado em: Mar. 2023.
SCHLEMMER, E. Metodologias para Educação a Distância no Contexto da Formação de Comunidades Virtuais de Aprendizagem. In: BARBOSA, R. M. Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SEGES. Sistema Estadual de Gestão Escolar. (n.d). Disponível em: https://segesescola.caedufjf.net/seges/inicio.faces. Acessado em: Mai. 2023.
SILVA, D.; SIMON, F. O. Abordagem quantitativa de análise de dados de pesquisa: construção e validação de escala de atitude. Cadernos do CERU, 2005, v. 2, n. 16, p. 11-27. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ceru/article/view/75338. Acessado em: Mai. 2023.