VALIDAÇÃO DA ESCALA DE ESTRESSE NO TRABALHO PARA DOCENTES DA REDE MUNICIPAL DE FLORIANÓPOLIS: ANÁLISE POR TEORIA DE RESPOSTA AO ITEM E ANÁLISE FATORIAL EXPLORATÓRIA
Main Article Content
Abstract
The objective of this study is to verify the validity of using the Work Stress Scale to assess the sensitivity of municipal school teachers in Florianópolis, SC, Brazil, to certain stress factors. To analyze the data, the Graded Response Model from Item Response Theory was employed, along with an exploratory factor analysis. Supporting the validation performed by the creators of the scale, this study demonstrates that it is unidimensional. The main results showed that the data generated by the sample (n=382) led to item parameters with good discrimination (parameter a ranging from 0.764 to 2.149). The analysis of the item characteristic curves and the test information function indicates that the instrument is valid for use with this population.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ANDRADE, D. F.; TAVARES, H. R.; VALLE, R. C. Teoria da Resposta ao Item: conceitos e aplicações. São Paulo: Abe, 2000. p. 154.
ASPAROUHOV, T.; MUTHEN, B. Simple second order chi-square correction, 2010. Não publicado. Disponível em: https://www.statmodel.com/download/WLSMV_new_chi21.pdf. Acessa-do em: Nov. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Ministério da Educação. Professoras são 79% da docência de educação básica no Brasil. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/institucional/professoras-sao-79-da-docencia-de-educacao-basica-no-brasil. Acessado em: Abr. 2024.
COLEDAM, D. H. C.; SILVA, Y. M. Predictors of health-related absenteeism, presenteeism and sick leave among Brazilian elementary school teachers: A cross-sectional study. Work, v. 67, n. 3, p. 709–719, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33164976/. Acessado em: Mar. 2024.
DAMASIO, B. F. Uso da análise fatorial exploratória em psicologia. Avaliação psicológica, Itatiba, v. 11, n. 2, p. 213-228, ago. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.o-rg/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712012000200007&lng=pt&nrm=iso. Acessado em: Dez. 2024.
FERRANDO, P.; LORENZO-SEVA, U. Program FACTOR at 10: origins, development and future directions. Psicothema, [S.L.], v. 2, n. 29, p. 236-240, 2017. Grupo Editorial Psicofundación. Disponível em: https://www.psicothema.com/pii?pii=4389. Acessado em: Nov. 2024.
FLORIANÓPOLIS. Sistema de Recursos Humanos. Secretaria Municipal da Administração e Previdência. Relatório de Funcionários, 2024. Disponível em: https://adm.pmf.sc.gov.br/srh/fun-cionarios.pdf.php?lotacoes=Principal%20Ativa®ime=2&tipo=Ativos&detalhe=0&in_output=I. Acessado em: Abr. 2024.
JACOBSON, D. Context and the Sociological Study of Stress. Journal Of Health And Social Behavior, [S.L.], v. 30, n. 3, p. 257, 1989. SAGE Publications. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/2136957?origin=crossref. Acessado em: Nov. 2024.
LAMBERT, Z. V.; WILDT, A. R.; DURAND, R. M. Approximating Confidence Intervals for Factor Loadings. Multivariate Behavioral Research, [S.L.], v. 26, n. 3, p. 421-434, 1991. Informa UK Limited. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327906mbr2603_3. Acessado em: Dez. 2024.
LEVORATO, A. F. M. et al. Job satisfaction and absenteeism among Brazilian teachers. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, v. 21, n. 3, 2023. Disponível em: https://pubmed.nc-bi.nlm.nih.gov/38313775/. Acessado em: Mar. 2024.
LORENZO-SEVA, U.; FERRANDO, P. J. Robust Promin: a method for diagonally weighted factor rotation. LIBERABIT, Revista Peruana de Psicologia, vol. 25, p. 99-106, 2019. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S172948272019000100008&script=sci_abstract&tlng=en. Acessado em: Dez. 2024.
NUNES, C. H. S. S.; PRIMI, R. Impacto do tamanho da amostra na calibração de itens e estimativa de escores por teoria de resposta ao item. Avaliação psicológica, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 141-153, 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-047-12005000200006&lng=pt&nrm=iso. Acessado em: Maio. 2024.
PASCHOAL, T.; TAMAYO, Á. Validação da escala de estresse no trabalho. Estudos de Psicologia (Natal), v. 9, n. 1, p. 45–52, 2004. Disponível em: https://x.gd/isL9p. Acessado em: Mar. 2024.
PEREIRA, E. F.; TEIXEIRA, C. S.; LOPES, A. S. Qualidade de vida de professores de educação básica do município de Florianópolis, SC, Brasil. Ciência e Saúde Coletiva, vol. 18, n. 7, 1963–1970, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/w86L3g7FxgFWr3ZHbPschkP/#Moda-lHowcite. Acessado em: Mar. 2024.
PEREIRA, E. F. et al. Associação entre o perfil de ambiente e condições de trabalho com a percepção de saúde e qualidade de vida em professores de educação básica. Cadernos Saúde Coletiva, vol. 22, n. 2, 113–119, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cadsc/a/YqXmbJxKynW8dQkZ-V6xVK8P/abstract/?lang=pt#. Acessado em: Mar. 2024.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Versão 4.4.2. [S. l.]: R Foundation for Statistical Computing, 2024. Disponível em: https://www.R-project.org/. Acessado em: Nov. 2024.
RODRIGUES, P. C. Bioestatística. 3ª Edição. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2002.
SAMEJIMA, F. Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika vol. 35, 139, 1969. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/psychometrik-a/article/abs/estimation-of-latent-ability-using-a-response-pattern-of-graded-scores/87C005F61264-FD8360992A8D0FC3FDE0. Acessado em: Out. 2024.
SANTO FILHO, F. E. Teoria da resposta ao item: influência do tamanho da amostra na estimação dos parâmetros dos itens utilizando os microdados do Enem, 2020. 256p. Dissertação de Mestrado, Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55136/tde21092020170142/publico-/FernandodaEspirituSanto_revisada.pdf. Acessado em: Nov. 2024.
TIMMERMAN, M. E.; LORENZO-SEVA, U. Dimensionality Assessment of Ordered Polytomous Items with Parallel Analysis. Psychological Methods, vol. 16, 209-220, 2011. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21500916/. Acessado em: Nov. 2024.