A GESTÃO DO TRABALHO E A EDUCAÇÃO PERMANENTE NO SISTEMA ÚNICO DE ASSISTÊNCIA SOCIAL
Main Article Content
Abstract
The Social Assistance policy (PNAS) was raised to a new level with the approval of the Unified Social Assistance System (SUAS), and to account for this policy and its complexity, regulations and guiding documents were also instituted for structuring the management of this policy. In formulating the formal aspects of SUAS management, instruments such as operational standards provide guidelines for its implementation and implementation. Among the normative instruments for structuring SUAS, work management stands out, which determines essential aspects for the organization and composition of Social Assistance. This study is dedicated to presenting the systematization of theoretical apprehensions and conceptions about work management and continuing education within the scope of SUAS. This is a qualitative, documentary study, constructed in light of the critical analysis of the main documents that establish the guidelines and directions for work management and continuing education topics at SUAS. The central sample of the study is, therefore, the Basic Operational Standard for Human Resources (NOB-RH/SUAS, 2006) and the SUAS National Continuing Education Policy (PNEP/SUAS, 2013). The seizures serve to elucidate the theoretical and methodological aspects of the topics listed, recover their importance for the structuring of SUAS and strengthening its workers from the perspective of offering quality services to the user population. Furthermore, the reflections presented show that the regulations, although essential, do not have an end in themselves, they require a set of factors so that they become accessible and viable as an instrument of change among workers, managers and advisors of the Assistance policy. Social, such as: co-financing, social participation, adequate working relationships and conditions.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BERWIG, S. E. A NOB-RH/SUAS e as condições de trabalho na Política de Assistência Social. Qualificado em 2012. 48 páginas. Projeto de pesquisa de mestrado em Serviço Social. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUC/RS. Porto Alegre, 2012.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria nacional de Assistência Social. Plano Decenal da Assistência Social. Brasília 2005. Disponível em http://www.mds.gov.br/assistenciasocial/secretaria-nacional-de-assistencia-social-snas/cadernos/pl-ano-decenal-suas-plano-10/plano-decenal-suas-plano-10 Acessado em: Ago. 2024.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria nacional de Assistência Social. Norma Operacional Básica de Recursos Humanos do SUAS – NOB-RH/SUAS. Resolução nº 269, de 13 de dezembro de 2006, publicada no DOU de 26 de dezembro de 2006. Brasília, 2006.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. NOB-RH/SUAS: anotada e comentada. Brasília, DF. Secretaria Nacional de Assistência Social, 2011.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Política Nacional de Educação Permanente do SUAS. 1ª ed. Brasília: MDS, 2013, 57p.
FERNANDES, R. M. C. A gestão do trabalho no Sistema Único de Assistência Social brasileiro: um processo em construção. In: MENDES, J.; PRATES, J.C.; AGUINSKY, B. G. (Orgs). O Sistema Único de Assistência Social: entre a fundamentação e o desafio da implantação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009.
FREIRE. P. Educação e mudança. 12ª. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
MALDONADO, M. T. Os construtores da paz: caminhos de prevenção da violência. São Paulo: Moderna, 1997.
NOGUEIRA, M. A. Um Estado para a sociedade civil: temas éticos e políticos da gestão democrática. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SARRETA, F. de O.; BERTANI, I. Perspectivas da educação permanente em saúde. Revista Ibero-americana de estudos em educação. 2010. Disponível em https://periodicos.fclar.unesp.br/ibero-americana/article/view/2765/2501. Acessado em: Set. 2024.