LESSON PLAN FOR TEACHING SPANISH ACCORDING TO COGNITIVE THEORIES INTERDISCIPLINARY CASE STUDY

Main Article Content

Maria Stella Galvão Santos

Abstract

How could an academic recently initiated in the practice of teaching and learning a language, in this case Spanish, conceive lesson plans? Which parameters to follow, which theories to dialogue with, which methodology to adopt? These questions define the state of the learner in any undergraduate course, but more specifically, in this case, in students of the undergraduate course in Spanish Language and Literature. In this article, I propose to dialogue with the principles of cognitive theories, particularly those of David Ausubel's meaningful learning. Also with the conceptions of the cognition and language approach proposed by Duque & Costa (2018) and with the relationship between cognition and context suggested by Van Dijk (2012). Finally, I briefly review authors who propose literature as a didactic resource of great impact and repercussion in the language learning process.

Article Details

How to Cite
SANTOS , M. S. G. LESSON PLAN FOR TEACHING SPANISH ACCORDING TO COGNITIVE THEORIES: INTERDISCIPLINARY CASE STUDY. Revista Eletrônica Multidisciplinar de Investigação Científica, Brasil, v. 1, n. 1, p. 1–9, 2022. DOI: 10.56166/remici.2022.2.n1v1.2.1. Disponível em: https://remici.editorapublicar.com.br/index.php/revista/article/view/6. Acesso em: 24 nov. 2024.
Section
Artigo temático

References

CARCEDO, P.G. Escritura creativa y competencia literaria. SEDLL Lenguaje y Textos, n.33, mayo/2011, pp. 49-59.

CHAGURI, J.P. O jogo como recurso lúdico no ensino de espanhol. In: Espanhol como língua estrangeira – Reflexões teóricas e propostas didáticas. NADIN, O.L.; LUGLI, V.C.P. (org.) Campinas (SP): Mercado de Letras, 2013. p.133-126.

CHIAPPINI, L. (Org.). Aprender e ensinar com textos didáticos e paradidáticos. São Paulo: Cortez, 1997.

DUQUE, P.H.; COSTA, M.A. Cognitivismo, corporalidade e construções. In: Cognição e práticas discursivas. Sousa, A.L.F; Duque P.H. (org.). Natal: EDUFRN, 2018.

GALEANO. E. El libro de los abrazos. México: Siglo XXI, 1989.

GERALDI, J.W. Portos de passagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

¬¬¬¬¬_______. O texto na sala de aula. Cascavel (PR): Assoeste, 1984.

GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E.S.; ALMEIDA, W.A. Estágio com pesquisa. São Paulo, Cortez Editora, 2015.

LLOBERA, M. et al. Competencia comunicativa. Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: EDELSA, 1995.

MOLLICA, M.C. Fundamentação teórica: conceituação e delimitação. In: MOLLICA, M.C.; BRAGA, M.L. Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. São Paulo: Contexto, 2004.

MOREIRA, M.A. Teorias de aprendizagem. São Paulo: EPUB, 1999.

RODARI, G. Gramatica de la fantasía. Barcelona, Editora Argos, 1983.

TAGLIANI, D.C. O livro didático como instrumento mediador no processo de ensino aprendizagem de língua portuguesa: a produção de textos. RBLA, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, pp. 135-148, 2011.

VAN DIJK. T. Contexto e cognição. In: Discurso e contexto – uma abordagem sociocognitiva. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

VILAÇA, M.L.C. Métodos de ensino de línguas estrangeiras: fundamentos, críticas e ecletismo. Revista eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 7, n. 26, Jul.-Set. 2008. Último acesso em 31/8/2021. Disponível no link:<http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/Ingles/marcio.pdf>